Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Wetenschappen-wiskunde:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de levende en niet-levende materie en energie;
- is geïnteresseerd in de diepere wiskundig-wetenschappelijke verklaring van fenomenen, processen of maatschappelijke aspecten;
- vindt exacte vakken leuk;
- is een doorzetter die aanleg en interesse heeft voor wiskunde en wetenschappen;
- lost graag complexe problemen op;
- is niet bang van abstracte theorie;
- houdt van analyseren en logisch denken;
- is nieuwsgierig en kritisch ingesteld;
- neemt graag een onderzoekende houding aan;
- houdt van een proefondervindelijk insteek.
Studierichtingprofiel
De studierichting Wetenschappen-Wiskunde is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar exacte wetenschappen en/of wiskunde centraal staan.
Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij maken een diepgaandere studie over o.a. differentiaal- en integraalrekening, algebraïsche structuren en ruimtemeetkunde. Daarnaast wordt een hoog niveau abstraheer- en redeneervermogen verwacht, dat met de taal van de logica, eigen aan de wiskunde, kan geformuleerd worden. De exacte wetenschappen benaderen zowel de levende als niet-levende materie en energie op een brede en verdiepende manier. Leerlingen kijken met een wiskundige, wetenschappelijke en onderzoekende houding naar de maatschappij en hun omgeving.
Wetenschappen-Wiskunde wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.