Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Sportwetenschappen:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken rond beweging en sport in relatie tot de mens en de mens in de samenleving;
- is geïnteresseerd in de ontwikkeling en optimalisatie van het eigen bewegingsprofiel (KLUSCE: Kracht, Lenigheid, Uithouding, Snelheid, Coördinatie en Evenwicht);
- is bereid om de eigen technische en tactische bewegingsspecifieke competenties vanuit een breed aanbod aan bewegings- en sportactiviteiten te optimaliseren en dit binnen het individuele, interactieve en ritmisch-expressieve domein;
- is bereid om relaties te leggen tussen bewegings- en sportactiviteiten en natuurwetenschappen;
- is bereid om relaties te leggen tussen bewegings- en sportactiviteiten en toegepaste wetenschappen.
Studierichtingprofiel
De studierichting Sportwetenschappen is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar natuurwetenschappen, in het bijzonder ‘mens en gezondheid’, centraal staan.
Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen een fysiek actieve en sportieve ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit en naar een natuurwetenschappelijk referentiekader. Hierbij ligt de focus op onder meer toegepaste wetenschappen zoals functionele anatomie, biomechanica, (cellulaire) inspanningsfysiologie, trainingsleer, motorisch leren en (sport)voedingsleer.
Sportwetenschappen wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.